Koble kundeavtale til reskontro

Denne artikkelen gjelder Unimicro Byrå

For at systemkostnadene til dine kunder skal fanges opp i Unimicro Byrå, er første steg å koble kundeavtaler til kundereskontro på ditt byrå sitt selskap i gjeldende regnskapssystem. Dette må gjøres fordi det må være samsvar mellom kundenummeret som systemkostnadene stiles mot, og reskontronummer som faktureres via salg.

Vi anbefaler å først eksportere kundelisten til ditt byrå fra funksjonen Oversikt i regnskapssystemet, slik at du har en liste med disse lett tilgjengelig.

Gå til regnskapssystemet. Klikk på Min profil, deretter Lisensinformasjon og Kundeavtaler. Kundeavtaler er en måte å strukturere selskapene på, for å styre kostnaden ved produktkjøp. Du oppretter kundeavtaler som på best måte reflekterer de reelle kundeforholdene.

Hvis du ikke har opprettet kundereskontro for selskapene dine

Du må opprette kundereskontroer for hvert av selskapene som skal faktureres. Uavhengig av om du velger å opprette timeprisavtaler eller fastprisavtaler i et av regnskapssystemene på Unimicro sin plattform, må systemkostnadene fanges opp.

Gå til Salg i venstremenyen og velg Kunder. Klikk på Ny kunde. 

CS.Koble kundeavtale til reskontro.UMByra.UM.1.jpg


Hvis du har opprettet kundereskontro for selskapene dine

Du må opprette en kobling mellom kundeavtalene og kundereskontroene.

1. Gå til Min profil i toppmenyen og velg Lisensinformasjon. Gå til fanen Kundeavtaler, klikk på de tre kulepunktene ved aktuell kundeavtale og velg Rediger.

CS.Koble kundeavtale til reskontro.UMByra.UM.2.jpg

2. Legg inn den aktuelle kundereskontroen. Hvis det er flere selskaper og kunder per kundeavtale, velger du ett selskap som hovedselskap for avtalen. Du kan fortsatt dele systemkostnader selv om du kun velger ett selskap.

CS.Koble kundeavtale til reskontro.UMByra.UM.3.jpg